Wydział Spraw Obywatelskich
Szczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2011-01-24 10:47:57 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr - brak tytułu
Naczelnik | Magdalena Szymczyk |
Adres: 26-500 Szydłowiec, Rynek Wielki 1; Telefon: 48 617-86-44
Zakres działania:
- W Wydziale Spraw Obywatelskich i Społecznych wyodrębnia się:
1) Urząd Stanu Cywilnego;
2) Stanowisko do spraw Ewidencji Działalności Gospodarczej. - Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich i Społecznych należy:
1) wykonywanie zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. 2001 roku Nr 87, poz. 960 ze zmianami), a w szczególności:
a) wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość;
b) prowadzenie ewidencji ludności;
c) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania;
d) wydawanie zaświadczeń z akt ewidencji ludności i dowodów osobistych;
e) przyjmowanie wniosków udostępnienie danych z akt ewidencji ludności i dowodów osobistych;
f) kompletowanie dokumentów związanych z wydawaniem dowodów osobistych i prowadzenie archiwum tych dokumentów; - Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich i Społecznych w zakresie Urzędu Stanu Cywilnego należy wykonywanie czynności wynikających z ustawy z dnia 29 września 1986 roku – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. Nr 36, poz. 180 ze zmianami) i ustawy z dnia 25 lutego 1964 roku – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. Nr 9, poz. 59 ze zmianami), a w szczególności:
1) dokonywanie rejestracji zgłoszeń urodzeń, zgonów, przyjmowanie oświadczeń o zawarciu małżeństwa, sporządzanie aktów stanu cywilnego i kompletowanie aktów zbiorczych;
2) przyjmowanie oświadczeń o: braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa, wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa, powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa, uznaniu dziecka, uznaniu dziecka w wypadku grożącego niebezpieczeństwa, nadaniu dziecku nazwiska męża matki, wskazaniu kandydata na opiekuna prawnego;
3) wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu;
4) wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
5) wydawanie zaświadczeń stwierdzających możność zawarcia małżeństwa za granicą zgodnie z prawem polskim;
6) rejestracja związków małżeńskich podlegających prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego;
7) poprawianie oczywistych błędów pisarskich, uzupełnianie treści aktów, wprowadzanie wzmianek dodatkowych mających wpływ na treść aktów stanu cywilnego – wydawanie w tych sprawach decyzji;
8) wpisywanie do polskich ksiąg aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą i ustalanie treści aktów stanu cywilnego – wydawanie w tych sprawach decyzji;
9) prowadzenie, przechowywanie i konserwacja ksiąg aktów stanu cywilnego i akt zbiorowych;
10) przekazywanie stuletnich ksiąg do Archiwum Państwowego;
11) współpraca z innymi urzędami stanu cywilnego, komórkami ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz Urzędem Statystycznym. - Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich i Społecznych w zakresie ewidencji działalności gospodarczej należy:
1) wykonywanie czynności wynikających z przepisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 roku – Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178 ze zmianami), a w szczególności:
a) prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej;
b) wydawanie, odmowa wydania i cofanie zezwoleń i koncesji, o ile przepisy odrębnych ustaw tak stanowią;
c) kontrola przestrzegania przepisów prawa przez przedsiębiorców w zakresie, o którym mowa w art. 63 ustawy;
d) doręczanie przedsiębiorcy zaświadczenia o dokonaniu wpisy do ewidencji działalności gospodarczej;
e) opracowanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie odmowy dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, a także w sprawie wykreślenia wpisu;
f) wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach;
2) wykonywanie czynności wynikających z przepisów ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 roku – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. Nr 121, poz. 770 ze zmianami);
3) wykonywanie czynności wynikających z przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 roku Nr 147, poz. 1231 ze zmianami), a w szczególności:
a) opracowanie projektów uchwał Rady w sprawach ustalenia dla terenu Gminy liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży;
b) opracowanie projektów uchwał Rady w sprawach ustalenia zasad usytuowania na terenie Gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
c) współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
d) przekazywanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do zaopiniowania wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży;
e) opracowanie projektów rozstrzygnięć w sprawach o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży;
4) wykonywanie czynności wynikających z przepisów ustawy z dnia 6 września 2001roku o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 125, poz. 1371 ze zmianami), a w szczególności dotyczące zezwoleń na zarobkowy przewóz osób na terenie Gminy.
5) współpraca z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, Powiatowym Urzędem Pracy, Urzędem Statystycznym, organami Państwowej Straży Pożarnej i Policji w ramach prowadzonych spraw;